Nie ma znaczenia czy montujesz swoje filmy z wakacji, czy już jesteś na drodze do profesjonalnego montażu dla klientów. Sprawdź, czy popełniasz, któreś z 8 najczęstszych błędów w edycji. Niektóre z nich są subtelne, inne oczywiste, ale jeśli będziesz ich unikał, zdecydowanie poprawisz jakość swoich filmów.
1. Niedbałość o audio
Jest to jedno z najczęściej popełnianych błędów, które można łatwo uniknąć.
Niemal każdy film zawiera dwa komponenty audio: głos i muzykę. Obie odgrywają kluczową rolę: głos przekazuje treść, a muzyka tworzy nastrój. Dlatego należy zadbać, o to by dialogi były dobrze i klarownie słyszalne. Muzyka zaś powinna podkreślać emocje lub je dopełniać. Jeśli brak Ci pewności co do poziomu muzyki lepiej jest ustawić niższy, niż Ci się wydaję i podnosić go jedynie w przerwach dialogowych.
2. Idealne duo: dźwięk i obraz
Muzyka również nadaje tempo produkcji. Nawet jeśli jest używana tylko jako podkład muzyczny, ścieżka dźwiękowa musi pasować do czasu edycji. Utwór o wolnym tempie nadaje się do dłuższych ujęć, wolniejszych ruchów kamery i miękkich przejść, takich jak rozmycie oraz szerokich kadrów. Żywa muzyka w szybkim tempie najlepiej pasuje do szybkich ujęć i cięć. Zadbaj o to by obraz i dźwięk tańczyły ze sobą w jednym rytmie.
3. Niezsynchronizowany dźwięk
Niezsynchronizowany dźwięk poważnie rozprasza widzów i pozbawia Twój film wdzięku. Nawet obecne na rynku oprogramowanie nie zawsze uchroni Cię przed tym błędem, kiedy przesuwasz klipy na osi czasu. Upewnij się, że ruch ust aktorów, postaci jest synchronizowany z dialogiem w każdym ujęciu.
4. Irytujące ”flash frames”
Pojawiają się one w montażu wtedy, kiedy szybko pracujesz lub zmieniasz kolejność klipów na osi czasu i Twoje ujęcia nie są idealnie połączone. Co gorsza, są one często mało widoczne, ale mogą wywołać u widza negatywne emocje i poczucie, że coś jest nie tak. Jeśli nie masz oka jak sokół, to powiększ sobie oś czasu i upewnij się, że każde Twoje cięcie jest „czyste”.
5. Skoki w przejściach (transitions).
Wywołują one jeszcze większą irytację u widza. Wynikają z tego, że efekty przejścia, najczęściej jest to rozmycie (dissolve), są dłuższe niż same ujęcia, po czym nagle „wskakują” już kolejne (efekt “pop-up”). By temu zapobiec, wystarczy wydłużyć ujęcie, albo skrócić efekt przejścia.
6. Kolorystyka.
Tak jak i w innych branżach, tak i w filmie pojawia się moda na “coś”. Kilka lat temu zawitał trend na nadawanie filmom kolorów pomarańczowy i niebieski. Gdzie nie spojrzałeś: film pełnometrażowy, krótkie wideo na YouTube ta kolorystyka królowała. Moim zdaniem nie warto podążać za modą i stać się twórcą jednym z milionów. Poświęć kilka tygodni, może nawet miesięcy i stwórz swój własny styl. Zwróci Ci się to z nawiązką.
7. Przekombinowane przejścia
Dzisiejsze programy oferują całą paletę specjalnych, “dziwnych” przejść. Cięcia i rozmycie (dissolve) powinny być Twoją podstawą, a efekty specjalne pozostać wyjątkowe. Powinny pojawiać się nie tylko rzadko, ale również mieć solidne uzasadnienie do ich użycia. Proponuję Ci ćwiczenie. Obejrzyj jakąkolwiek produkcję filmową z podobnego gatunku do Twojej i policz ilość przejść specjalnych.
8. Grafika w filmach.
Istnieje wiele błędów w edycji związanych z grafiką. Najczęściej popełniane to:
- używanie wielu czcionek w jednej grafice,
- trudne do odczytania kolory,
- niski kontrast tekstu i tła,
- nieznośnie duże cienie,
- cienie padające w różnych kierunkach,
- tekst, który jest zbyt mały, zbyt duży lub zbyt zawiły, aby go przeczytać,
- tytuły, które zbyt długo zalegają na ekranie lub które są włączane i wyłączane tak szybko, że nie można ich odczytać,
- często pojawiające się błędy literowe lub gramatyczne.
Najlepsze lekarstwo to używanie ich świadomie, spójnie i z zachowaniem wszystkich reguł leksykalnych i ortograficznych. Czasem bywa tak, że po długiej pracy nad montażem przestajemy widzieć błędy. Odpocznij, nabierz dystansu lub poproś partnera, znajomego o spojrzenie na materiał świeżym okiem.
Jeśli masz już swoje „montażowe dzieci”, przeglądnij je pod kątem 8 najczęściej popełnianych błędów montażowych. Popraw je i zobacz, jak znacznie wpłynęły na efekt. Znacznie lepiej, prawda? Happy editing!
0 komentarzy